Standardy ochrony małoletnich

HOTEL MUROWANICA

 Standardy Ochrony Małoletnich

  • 1. Preambuła

Mając na uwadze wynikający z ustawy dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom

przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, obowiązek wprowadzenia na podmioty

świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne, a także prowadzące inne miejsca zakwaterowania

zbiorowego standardów w zakresie niezbędnym do zapewnienia ochrony małoletnich oraz uznając

istotną rolę biznesu w zapewnieniu poszanowania praw Dzieci, w szczególności prawa do ochrony ich

godności i wolności od wszelkich form krzywdzenia Hotel Murowanica przyjmuje niniejszy dokument jako wzór standardów, zasad i procedur w przypadku podejrzenia, że Dziecku, które przebywa w Hotelu Murowanica dzieje się krzywda oraz zapobiegania takim zagrożeniom.

Na każdym etapie stosowania procedur wynikających ze standardów należy pamiętać, że mogą one

stanowić niedogodność dla Gości hotelowych, w związku z czym należy wykazywać zrozumienie dla

reakcji Gości na powyższe i tłumaczyć im konieczność, tak faktyczną jak i prawną, przeprowadzania w

Hotelu przedmiotowych procedur. Reakcja Gościa hotelowego nie może jednak stanowić powodu do

odstąpienia od procedur.

  • 2. Postanowienia ogólne
  1. Hotel Murowanica prowadzi swoją działalność operacyjną z najwyższym poszanowaniem praw

człowieka, w szczególności praw Dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie.

  1. Hotel Murowanica uznaje swoją rolę w prowadzeniu biznesu społecznie odpowiedzialnego i

promowaniu pożądanych postaw społecznych.

  1. Hotel Murowanica w szczególności podkreśla istotność prawnego i społecznego obowiązku

zawiadamiania organów ścigania o każdym przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa

na szkodę Dzieci i zobowiązuje się szkolić swój personel w tym zakresie.

  1. Hotel Murowanica zobowiązuje się edukować personel na temat okoliczności wskazujących, że

Dziecko przebywające w obiekcie może być krzywdzone oraz w zakresie sposobów szybkiego

i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje.

  • 3. Definicje
  1. Dziecko – każda osoba poniżej 18 roku życia;
  2. Krzywdzenie Dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę

Dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka Personelu lub zagrożenie dobra Dziecka, w tym

jego zaniedbywanie. Na szkodę Dzieci mogą być popełnione wszystkie przestępstwa, jakie

mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym, a dodatkowo przestępstwa, które mogą

być popełnione wyłącznie przeciwko Dzieciom (np. wykorzystywanie seksualne z art. 200

kodeku karnego). Z uwagi na specyfikę obiektów turystycznych, w których łatwo można

uzyskać możliwość odosobnienia, przestępstwami, do których najczęściej może dojść na ich

terenie będą przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w szczególności

zgwałcenie (art. 197 kodeksu karnego), seksualne wykorzystanie niepoczytalności i

bezradności (art. 198 kk), seksualne wykorzystanie zależności lub krytycznego położenia (art.

199 kk), seksualne wykorzystanie osoby poniżej 15 roku życia (art. 200 kk), grooming

3.

(uwiedzenie małoletniego za pomocą środków porozumiewania się na odległość – art. 200a

kk);

  1. Opiekun Dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji Dziecka, w szczególności jego rodzic

lub opiekun prawny. W myśl standardów opiekunem jest również rodzic zastępczy;

  1. Personel – osoba zatrudniona w Hotelu Murowanica na podstawie umowy o pracę, umowy

cywilnoprawnej lub członek organizacji.

  • 4. Polityka informacyjna
  1. Celem zapewnienia skutecznego pozyskiwania informacji o Małoletnim i nie wzbudzania

niepewności lub niepokoju u Gości hotelowych, w związku ze zbieraniem informacji o

Małoletnim i podstawie takiego działania, każdy pracownik dokonujący zameldowania lub

obsługi Gościa w Obiekcie, ma obowiązek poinformować Gościa o przesłankach zbierania

tych informacji oraz o tym, jak ważne w skali bezpieczeństwa dzieci na świecie jest

podejmowanie tego typu działań także przez hotel.

  1. Mając powyższe na uwadze, wskazuje się, że:
  2. a) przepisy prawa wprowadzają obowiązek określenia zasad i przygotowania procedur

identyfikacji Małoletnich przebywających w obiektach hotelowych. Tym samym

wprowadzają jako standard działania obiektów hotelowych – weryfikowanie danych

osobowych Małoletniego oraz jego pokrewieństwa z Gościem hotelowym,

  1. b) od 15 lutego 2024 roku Hotel Murowanica będzie dokonywał identyfikacji Małoletnich,
  2. c) wprowadzenie zasad identyfikacji Małoletnich służy zapobieganiu krzywdzeniu dzieci.
  3. W hotelu umieszcza się w widocznym miejscu – najlepiej przy recepcji lub w bliskiej odległości

od niej – widoczną tabliczkę informującą o tym, że hotel dba o bezpieczeństwo dzieci i stosuje

procedury ochrony Małoletnich przed skrzywdzeniem.

  1. Hotel zamieszcza informację o wprowadzeniu standardów także na swojej stronie internetowej

oraz na portalach rezerwacyjnych.

  • 5. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi
  1. Pracownicy Obiektu są zobowiązani dołożyć należytej staranności, aby zapewnić

bezpieczeństwo Małoletniemu.

  1. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla

dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz

uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec

dziecka w jakiejkolwiek formie.

  1. Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych

instytucji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi

obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy.

  • 6. Identyfikacja Małoletniego
  1. Identyfikacja Małoletniego i jego pokrewieństwa z Gościem winna być określana przez

pracownika recepcji poprzez:

  1. a) poproszenie o okazanie dowodu osobistego lub innego dokumentu tożsamości

Małoletniego lub dokumentu wskazującego na pokrewieństwo, np. aktu urodzenia

Małoletniego, legitymacji szkolnej, paszportu

  1. b) zadawanie dodatkowych pytań przy meldunku Gościa w Obiekcie – jeśli to wskazane,

a podane dotąd informacje budzą wątpliwości pracowników Obiektu.

  1. W przypadku braku zbieżności nazwisk Gościa i Małoletniego – dodatkowo prosi się Gościa o

przedstawienie dokumentu, który poświadczy pokrewieństwo między Gościem a Małoletnim,

takich jak akt urodzenia Małoletniego, dokument o zmianie nazwiska rodzica itp.

  1. W przypadku, gdy Gość nie jest rodzicem Małoletniego, prosi się Gościa o przedstawienie:
  2. a) orzeczenia sądu o opiece nad Małoletnim,
  3. b) zgody podpisanej przez rodziców dziecka wraz ze wskazaniem danych dziecka, adresu

jego zamieszkania, kontaktem telefonicznym do rodzica i numerem dokumentu

tożsamości/numerem PESEL osoby, której rodzic powierzył opiekę nad dzieckiem lub

zgody notarialnej rodzica na podróżowanie danej osoby z dzieckiem.

  1. W przypadku braku podania lub odmowy podania ww. danych i okazania dokumentów,

pracownik recepcji jest uprawniony o poproszenie Gościa o podanie numeru telefonu do

rodzica lub opiekuna prawnego Małoletniego, celem skontaktowania się z nimi i potwierdzenia

informacji uzyskanych od Gościa hotelowego. Jednocześnie należy poinformować rozmówcę

o przetwarzaniu jego danych osobowych w celach związanych z ochroną interesu

Małoletniego i przekazać mu informację o danych administratora danych i miejscu, gdzie

może zapoznać się z pełną klauzulą informacyjną (Załącznik nr 1).

  1. W razie odmowy współpracy pracownik recepcji jest zobowiązany do poinformowania

przełożonego/ Dyrektora Hotelu o zaistniałej sytuacji. Przed podjęciem dialogu z małoletnim,

Dyrektor podejmuje rozmowę z osobą dorosłą, w celu pozyskania niezbędnych do identyfikacji

dokumentów. zakresie informacji zawartych na okazanych dokumentach oraz przekazanych

przez Gościa hotelowego lub rozmówcę telefonicznego (w sytuacji określonej w §6 ust. 4

powyżej).

  1. Bezpośredni przełożony/ Dyrektor Hotelu mogą także zwrócić się do Małoletniego z pytaniami

o jego pokrewieństwo z Gościem oraz jego dane osobowe oraz dane osobowe jego rodziców

lub opiekunów prawnych, tak aby nie spowodowało to dyskomfortu u Małoletniego.

  1. Przełożony/Dyrektor Hotelu w razie dalszych wątpliwości zawiadamia Policję, a osoba dorosła

jak i dziecko do czasu przyjazdu Policji powinni pozostać pod obserwacją personelu Obiektu.

  1. Zakazane jest dokonywanie kopii lub zdjęć, czy skanów okazanych dokumentów,

wymienionych w ustępach powyżej. Zalecane jest z kolei wykonanie notatki służbowej lub

wpisu w systemie lub na karcie meldunkowej Gościa z informacją o przeprowadzonej

weryfikacji i uzyskanych danych identyfikacyjnych Małoletniego (por. § 7 ust. 2 poniżej).

  • 7. Rodzaj danych osobowych Małoletniego zbieranych podczas identyfikacji
  1. Podczas identyfikacji Małoletniego, dochodzi do przetwarzania danych osobowych dziecka w

zakresie informacji zawartych na okazanych dokumentach oraz przekazanych przez Gościa

hotelowego lub rozmówcę telefonicznego (w sytuacji określonej w §6 ust. 4 powyżej).

  1. Pracownik może zapisywać i przechowywać następujące dane osobowe Małoletniego:
  2. a) imię,
  3. b) nazwisko,
  4. c) wiek lub data urodzenia,
  5. d) numer PESEL,
  6. e) miejsce zamieszkania,
  7. f) dane rodziców/opiekunów prawnych,
  8. g) pokrewieństwo z Gościem hotelowym.
  9. Dane osobowe Małoletniego będą zapisywane na kartach meldunkowych.
  10. W przypadku, gdy Małoletni wykazują oznaki niepełnosprawności lub specjalnych potrzeb

edukacyjnych – notatka, o której mowa w § 6 ust. 8 Procedury – może zawierać także taką

informację.

  1. W razie konieczności przeprowadzenia rozmowy z Małoletnim, należy w sposób zrozumiały dla

Małoletniego i adekwatny do jego wieku o tym w jakim celu zbierane są informacje.

  1. Przetwarzanie danych Małoletniego nie powinno wykraczać poza wyżej wskazane dane

identyfikacyjne, jeśli dochodzi do przetwarzania wyłącznie w celu identyfikacji i zapewnienia

bezpieczeństwa Małoletniego.

  • 8. Procedura w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie dziecka
  1. Mając uzasadnione podejrzenie, że dziecko przebywające w Hotelu jest krzywdzone, należy

niezwłocznie zawiadomić policję, dzwoniąc pod numer 112 i opisując okoliczności zdarzenia. W

zależności od dynamiki sytuacji i okoliczności, telefon wykonuje osoba, która jest

bezpośrednim świadkiem zdarzenia (pracownik/przełożony). Jeśli zawiadamiającym jest

pracownik, jednocześnie o zdarzeniu informuje swojego przełożonego.

  1. Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia dziecka występuje wtedy, gdy:
  2. a) dziecko ujawniło wobec pracownika fakt krzywdzenia,
  3. b) pracownik zaobserwował krzywdzenie,
  4. c) dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane

odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują

inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów

pornograficznych z udziałem dzieci w pokoju osoby dorosłej,

  1. W tej sytuacji, należy uniemożliwić dziecku oraz osobie podejrzewanej o krzywdzenie dziecka

oddalenie się z Hotelu.

  1. W uzasadnionych przypadkach można dokonać obywatelskiego zatrzymania osoby

podejrzewanej. W takiej sytuacji, do czasu przybycia policji, należy trzymać tę osobę w

osobnym pomieszczeniu z dala od widoku innych gości, pod nadzorem dwóch pracowników.

  1. W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka. Dziecko powinno przebywać

pod opieką pracownika do czasu przyjazdu policji.

  1. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa

powiązanego z kontaktem dziecka z materiałem biologicznym sprawcy (sperma, ślina,

naskórek) należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby dziecko myło się oraz jadło/piło do

czasu przyjazdu policji.

  1. Po odbiorze dziecka przez policję należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz inne istotne

dowody (np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i na wniosek służb przekazać ich kopię listem

poleconym lub osobiście prokuratorowi lub policji.

  1. Po interwencji należy opisać zdarzenie w dzienniku zdarzeń lub innym dokumencie

przeznaczonym do tego celu.

W przypadku zawiadomienia Policji lub innych uprawnionych służb, w zakresie przekazania im danych

osobowych Gości i Małoletnich stosuje się odpowiednie przepisy udostępniania danych osobowych

służbom państwowym.

  • 9. Przygotowanie pracowników Obiektu do stosowania procedury
  1. Dyrektor Hotelu jest zobowiązany przeszkolić pracowników Obiektu w zakresie stosowania

Procedury w szczególności w zakresie:

  1. a) konieczności reagowania i zgłaszania bez zbędnej zwłoki przełożonemu sytuacji

nietypowych lub podejrzanych, w których istnieje podejrzenie krzywdzenia dziecka

  1. b) sposobu komunikacji z Małoletnim i zachowań zabronionych
  2. Szkolenia o których mowa powyżej są przeprowadzane cyklicznie nie rzadziej niż raz na kwartał.
  3. Co najmniej raz na dwa lata Hotel Murowanica będzie dokonywać oceny standardów w celu

zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi

przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny będą pisemnie udokumentowane.

  • 10. Przekazanie danych Policji

W przypadku zawiadomienia Policji lub innych uprawnionych służb, w zakresie przekazania im danych

osobowych Gości i Małoletnich stosuje się odpowiednie przepisy udostępniania danych osobowych

służbom państwowym.

  • 11. Postanowienia końcowe
  1. Co najmniej raz na dwa lata dokonywana będzie ocena Standardów w celu zapewnienia ich

dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami, a wnioski

z przeprowadzonej oceny zostaną udokumentowane na piśmie.

  1. Standardy podlegają udostępnieniu na stronie internetowej www.Murowanicahotels.pl, a także

zostaną wywieszone w widocznym miejscu w recepcji hotelowej, w wersji zupełnej oraz

skróconej, przeznaczonej dla małoletnich.

Załącznik Nr 1 – Klauzula informacyjna – do kontaktu z rodzicem/opiekunem prawnym małoletniego

Zgodnie z art. 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016

  1. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie

swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o

ochronie danych) (dalej „RODO”), w związku z otrzymaniem Pani/Pana danych osobowych jako

rodzica lub opiekuna prawnego dziecka przebywającego w jednym z naszych hoteli, niniejszym

informujemy, iż:

  1. W związku z powyższym Administratorem Państwa danych osobowych będzie HM15 Sp. z o.o. ul. Przewodników Tatrzańskich 6, 34-500 Zakopane, posługujący się numerem NIP 7361721629. Wszystkie informacje na temat polityki prywatności oraz ochrony danych osobowych dostępne są na

życzenie gościa w recepcji hotelowej.

  1. Osobą kontaktową we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych

oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych osobowych u Administratora

jest Inspektor Ochrony Danych, z którym można się skontaktować poprzez adres e-mail:

kontakt@hotel-murowanica.pl.

  1. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywa się co najmniej w jednym z niżej

wskazanych celów: na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) RODO, jako niezbędne do wykonania

obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze w szczególności realizacji praw z RODO

oraz praw konsumenckich;

  1. a) na podstawie art. 6 ust. 1 lit. d) RODO, w celu ochrony żywotnych interesów

małoletniego dziecka, będącego gościem hotelu, dla którego jest Pan/Pani rodzicem

lub opiekunem prawnym, a co do którego zachodzi wątpliwość, czy przebywa na

terenie hotelu za Pani/Pana zgodą i wiedzą;

  1. b) na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO, w celu realizacji prawnie uzasadnionych

interesów realizowanych przez Administratora, w tym ustalenia, obrony i dochodzenia

roszczeń;

  1. Administrator przetwarza następujące kategorie danych osobowych: imię, nazwisko, numer

PESEL lub numer paszportu (jeśli Administrator otrzymał dokumenty je zawierające od gościa

hotelowego przebywającego z małoletnim dzieckiem), adres korespondencyjny, numer

telefonu, adres e-mail.

  1. 5. Posiada Pani/Pan prawo do realizacji poniższych praw na zasadach wskazanych w art. 15-

22 RODO – pełna polityka prywatności dostępna na stronie www.hotel-murowanica.pl

 

Close