HOTEL MUROWANICA
Standardy Ochrony Małoletnich
- 1. Preambuła
Mając na uwadze wynikający z ustawy dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom
przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, obowiązek wprowadzenia na podmioty
świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne, a także prowadzące inne miejsca zakwaterowania
zbiorowego standardów w zakresie niezbędnym do zapewnienia ochrony małoletnich oraz uznając
istotną rolę biznesu w zapewnieniu poszanowania praw Dzieci, w szczególności prawa do ochrony ich
godności i wolności od wszelkich form krzywdzenia Hotel Murowanica przyjmuje niniejszy dokument jako wzór standardów, zasad i procedur w przypadku podejrzenia, że Dziecku, które przebywa w Hotelu Murowanica dzieje się krzywda oraz zapobiegania takim zagrożeniom.
Na każdym etapie stosowania procedur wynikających ze standardów należy pamiętać, że mogą one
stanowić niedogodność dla Gości hotelowych, w związku z czym należy wykazywać zrozumienie dla
reakcji Gości na powyższe i tłumaczyć im konieczność, tak faktyczną jak i prawną, przeprowadzania w
Hotelu przedmiotowych procedur. Reakcja Gościa hotelowego nie może jednak stanowić powodu do
odstąpienia od procedur.
- 2. Postanowienia ogólne
- Hotel Murowanica prowadzi swoją działalność operacyjną z najwyższym poszanowaniem praw
człowieka, w szczególności praw Dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie.
- Hotel Murowanica uznaje swoją rolę w prowadzeniu biznesu społecznie odpowiedzialnego i
promowaniu pożądanych postaw społecznych.
- Hotel Murowanica w szczególności podkreśla istotność prawnego i społecznego obowiązku
zawiadamiania organów ścigania o każdym przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa
na szkodę Dzieci i zobowiązuje się szkolić swój personel w tym zakresie.
- Hotel Murowanica zobowiązuje się edukować personel na temat okoliczności wskazujących, że
Dziecko przebywające w obiekcie może być krzywdzone oraz w zakresie sposobów szybkiego
i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje.
- 3. Definicje
- Dziecko – każda osoba poniżej 18 roku życia;
- Krzywdzenie Dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę
Dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka Personelu lub zagrożenie dobra Dziecka, w tym
jego zaniedbywanie. Na szkodę Dzieci mogą być popełnione wszystkie przestępstwa, jakie
mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym, a dodatkowo przestępstwa, które mogą
być popełnione wyłącznie przeciwko Dzieciom (np. wykorzystywanie seksualne z art. 200
kodeku karnego). Z uwagi na specyfikę obiektów turystycznych, w których łatwo można
uzyskać możliwość odosobnienia, przestępstwami, do których najczęściej może dojść na ich
terenie będą przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w szczególności
zgwałcenie (art. 197 kodeksu karnego), seksualne wykorzystanie niepoczytalności i
bezradności (art. 198 kk), seksualne wykorzystanie zależności lub krytycznego położenia (art.
199 kk), seksualne wykorzystanie osoby poniżej 15 roku życia (art. 200 kk), grooming
3.
(uwiedzenie małoletniego za pomocą środków porozumiewania się na odległość – art. 200a
kk);
- Opiekun Dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji Dziecka, w szczególności jego rodzic
lub opiekun prawny. W myśl standardów opiekunem jest również rodzic zastępczy;
- Personel – osoba zatrudniona w Hotelu Murowanica na podstawie umowy o pracę, umowy
cywilnoprawnej lub członek organizacji.
- 4. Polityka informacyjna
- Celem zapewnienia skutecznego pozyskiwania informacji o Małoletnim i nie wzbudzania
niepewności lub niepokoju u Gości hotelowych, w związku ze zbieraniem informacji o
Małoletnim i podstawie takiego działania, każdy pracownik dokonujący zameldowania lub
obsługi Gościa w Obiekcie, ma obowiązek poinformować Gościa o przesłankach zbierania
tych informacji oraz o tym, jak ważne w skali bezpieczeństwa dzieci na świecie jest
podejmowanie tego typu działań także przez hotel.
- Mając powyższe na uwadze, wskazuje się, że:
- a) przepisy prawa wprowadzają obowiązek określenia zasad i przygotowania procedur
identyfikacji Małoletnich przebywających w obiektach hotelowych. Tym samym
wprowadzają jako standard działania obiektów hotelowych – weryfikowanie danych
osobowych Małoletniego oraz jego pokrewieństwa z Gościem hotelowym,
- b) od 15 lutego 2024 roku Hotel Murowanica będzie dokonywał identyfikacji Małoletnich,
- c) wprowadzenie zasad identyfikacji Małoletnich służy zapobieganiu krzywdzeniu dzieci.
- W hotelu umieszcza się w widocznym miejscu – najlepiej przy recepcji lub w bliskiej odległości
od niej – widoczną tabliczkę informującą o tym, że hotel dba o bezpieczeństwo dzieci i stosuje
procedury ochrony Małoletnich przed skrzywdzeniem.
- Hotel zamieszcza informację o wprowadzeniu standardów także na swojej stronie internetowej
oraz na portalach rezerwacyjnych.
- 5. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi
- Pracownicy Obiektu są zobowiązani dołożyć należytej staranności, aby zapewnić
bezpieczeństwo Małoletniemu.
- Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla
dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz
uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec
dziecka w jakiejkolwiek formie.
- Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych
instytucji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi
obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy.
- 6. Identyfikacja Małoletniego
- Identyfikacja Małoletniego i jego pokrewieństwa z Gościem winna być określana przez
pracownika recepcji poprzez:
- a) poproszenie o okazanie dowodu osobistego lub innego dokumentu tożsamości
Małoletniego lub dokumentu wskazującego na pokrewieństwo, np. aktu urodzenia
Małoletniego, legitymacji szkolnej, paszportu
- b) zadawanie dodatkowych pytań przy meldunku Gościa w Obiekcie – jeśli to wskazane,
a podane dotąd informacje budzą wątpliwości pracowników Obiektu.
- W przypadku braku zbieżności nazwisk Gościa i Małoletniego – dodatkowo prosi się Gościa o
przedstawienie dokumentu, który poświadczy pokrewieństwo między Gościem a Małoletnim,
takich jak akt urodzenia Małoletniego, dokument o zmianie nazwiska rodzica itp.
- W przypadku, gdy Gość nie jest rodzicem Małoletniego, prosi się Gościa o przedstawienie:
- a) orzeczenia sądu o opiece nad Małoletnim,
- b) zgody podpisanej przez rodziców dziecka wraz ze wskazaniem danych dziecka, adresu
jego zamieszkania, kontaktem telefonicznym do rodzica i numerem dokumentu
tożsamości/numerem PESEL osoby, której rodzic powierzył opiekę nad dzieckiem lub
zgody notarialnej rodzica na podróżowanie danej osoby z dzieckiem.
- W przypadku braku podania lub odmowy podania ww. danych i okazania dokumentów,
pracownik recepcji jest uprawniony o poproszenie Gościa o podanie numeru telefonu do
rodzica lub opiekuna prawnego Małoletniego, celem skontaktowania się z nimi i potwierdzenia
informacji uzyskanych od Gościa hotelowego. Jednocześnie należy poinformować rozmówcę
o przetwarzaniu jego danych osobowych w celach związanych z ochroną interesu
Małoletniego i przekazać mu informację o danych administratora danych i miejscu, gdzie
może zapoznać się z pełną klauzulą informacyjną (Załącznik nr 1).
- W razie odmowy współpracy pracownik recepcji jest zobowiązany do poinformowania
przełożonego/ Dyrektora Hotelu o zaistniałej sytuacji. Przed podjęciem dialogu z małoletnim,
Dyrektor podejmuje rozmowę z osobą dorosłą, w celu pozyskania niezbędnych do identyfikacji
dokumentów. zakresie informacji zawartych na okazanych dokumentach oraz przekazanych
przez Gościa hotelowego lub rozmówcę telefonicznego (w sytuacji określonej w §6 ust. 4
powyżej).
- Bezpośredni przełożony/ Dyrektor Hotelu mogą także zwrócić się do Małoletniego z pytaniami
o jego pokrewieństwo z Gościem oraz jego dane osobowe oraz dane osobowe jego rodziców
lub opiekunów prawnych, tak aby nie spowodowało to dyskomfortu u Małoletniego.
- Przełożony/Dyrektor Hotelu w razie dalszych wątpliwości zawiadamia Policję, a osoba dorosła
jak i dziecko do czasu przyjazdu Policji powinni pozostać pod obserwacją personelu Obiektu.
- Zakazane jest dokonywanie kopii lub zdjęć, czy skanów okazanych dokumentów,
wymienionych w ustępach powyżej. Zalecane jest z kolei wykonanie notatki służbowej lub
wpisu w systemie lub na karcie meldunkowej Gościa z informacją o przeprowadzonej
weryfikacji i uzyskanych danych identyfikacyjnych Małoletniego (por. § 7 ust. 2 poniżej).
- 7. Rodzaj danych osobowych Małoletniego zbieranych podczas identyfikacji
- Podczas identyfikacji Małoletniego, dochodzi do przetwarzania danych osobowych dziecka w
zakresie informacji zawartych na okazanych dokumentach oraz przekazanych przez Gościa
hotelowego lub rozmówcę telefonicznego (w sytuacji określonej w §6 ust. 4 powyżej).
- Pracownik może zapisywać i przechowywać następujące dane osobowe Małoletniego:
- a) imię,
- b) nazwisko,
- c) wiek lub data urodzenia,
- d) numer PESEL,
- e) miejsce zamieszkania,
- f) dane rodziców/opiekunów prawnych,
- g) pokrewieństwo z Gościem hotelowym.
- Dane osobowe Małoletniego będą zapisywane na kartach meldunkowych.
- W przypadku, gdy Małoletni wykazują oznaki niepełnosprawności lub specjalnych potrzeb
edukacyjnych – notatka, o której mowa w § 6 ust. 8 Procedury – może zawierać także taką
informację.
- W razie konieczności przeprowadzenia rozmowy z Małoletnim, należy w sposób zrozumiały dla
Małoletniego i adekwatny do jego wieku o tym w jakim celu zbierane są informacje.
- Przetwarzanie danych Małoletniego nie powinno wykraczać poza wyżej wskazane dane
identyfikacyjne, jeśli dochodzi do przetwarzania wyłącznie w celu identyfikacji i zapewnienia
bezpieczeństwa Małoletniego.
- 8. Procedura w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie dziecka
- Mając uzasadnione podejrzenie, że dziecko przebywające w Hotelu jest krzywdzone, należy
niezwłocznie zawiadomić policję, dzwoniąc pod numer 112 i opisując okoliczności zdarzenia. W
zależności od dynamiki sytuacji i okoliczności, telefon wykonuje osoba, która jest
bezpośrednim świadkiem zdarzenia (pracownik/przełożony). Jeśli zawiadamiającym jest
pracownik, jednocześnie o zdarzeniu informuje swojego przełożonego.
- Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia dziecka występuje wtedy, gdy:
- a) dziecko ujawniło wobec pracownika fakt krzywdzenia,
- b) pracownik zaobserwował krzywdzenie,
- c) dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane
odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują
inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów
pornograficznych z udziałem dzieci w pokoju osoby dorosłej,
- W tej sytuacji, należy uniemożliwić dziecku oraz osobie podejrzewanej o krzywdzenie dziecka
oddalenie się z Hotelu.
- W uzasadnionych przypadkach można dokonać obywatelskiego zatrzymania osoby
podejrzewanej. W takiej sytuacji, do czasu przybycia policji, należy trzymać tę osobę w
osobnym pomieszczeniu z dala od widoku innych gości, pod nadzorem dwóch pracowników.
- W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka. Dziecko powinno przebywać
pod opieką pracownika do czasu przyjazdu policji.
- W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa
powiązanego z kontaktem dziecka z materiałem biologicznym sprawcy (sperma, ślina,
naskórek) należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby dziecko myło się oraz jadło/piło do
czasu przyjazdu policji.
- Po odbiorze dziecka przez policję należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz inne istotne
dowody (np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i na wniosek służb przekazać ich kopię listem
poleconym lub osobiście prokuratorowi lub policji.
- Po interwencji należy opisać zdarzenie w dzienniku zdarzeń lub innym dokumencie
przeznaczonym do tego celu.
W przypadku zawiadomienia Policji lub innych uprawnionych służb, w zakresie przekazania im danych
osobowych Gości i Małoletnich stosuje się odpowiednie przepisy udostępniania danych osobowych
służbom państwowym.
- 9. Przygotowanie pracowników Obiektu do stosowania procedury
- Dyrektor Hotelu jest zobowiązany przeszkolić pracowników Obiektu w zakresie stosowania
Procedury w szczególności w zakresie:
- a) konieczności reagowania i zgłaszania bez zbędnej zwłoki przełożonemu sytuacji
nietypowych lub podejrzanych, w których istnieje podejrzenie krzywdzenia dziecka
- b) sposobu komunikacji z Małoletnim i zachowań zabronionych
- Szkolenia o których mowa powyżej są przeprowadzane cyklicznie nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Co najmniej raz na dwa lata Hotel Murowanica będzie dokonywać oceny standardów w celu
zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi
przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny będą pisemnie udokumentowane.
- 10. Przekazanie danych Policji
W przypadku zawiadomienia Policji lub innych uprawnionych służb, w zakresie przekazania im danych
osobowych Gości i Małoletnich stosuje się odpowiednie przepisy udostępniania danych osobowych
służbom państwowym.
- 11. Postanowienia końcowe
- Co najmniej raz na dwa lata dokonywana będzie ocena Standardów w celu zapewnienia ich
dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami, a wnioski
z przeprowadzonej oceny zostaną udokumentowane na piśmie.
- Standardy podlegają udostępnieniu na stronie internetowej www.Murowanicahotels.pl, a także
zostaną wywieszone w widocznym miejscu w recepcji hotelowej, w wersji zupełnej oraz
skróconej, przeznaczonej dla małoletnich.
Załącznik Nr 1 – Klauzula informacyjna – do kontaktu z rodzicem/opiekunem prawnym małoletniego
Zgodnie z art. 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016
- w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie
swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o
ochronie danych) (dalej „RODO”), w związku z otrzymaniem Pani/Pana danych osobowych jako
rodzica lub opiekuna prawnego dziecka przebywającego w jednym z naszych hoteli, niniejszym
informujemy, iż:
- W związku z powyższym Administratorem Państwa danych osobowych będzie HM15 Sp. z o.o. ul. Przewodników Tatrzańskich 6, 34-500 Zakopane, posługujący się numerem NIP 7361721629. Wszystkie informacje na temat polityki prywatności oraz ochrony danych osobowych dostępne są na
życzenie gościa w recepcji hotelowej.
- Osobą kontaktową we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych
oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych osobowych u Administratora
jest Inspektor Ochrony Danych, z którym można się skontaktować poprzez adres e-mail:
kontakt@hotel-murowanica.pl.
- Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywa się co najmniej w jednym z niżej
wskazanych celów: na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) RODO, jako niezbędne do wykonania
obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze w szczególności realizacji praw z RODO
oraz praw konsumenckich;
- a) na podstawie art. 6 ust. 1 lit. d) RODO, w celu ochrony żywotnych interesów
małoletniego dziecka, będącego gościem hotelu, dla którego jest Pan/Pani rodzicem
lub opiekunem prawnym, a co do którego zachodzi wątpliwość, czy przebywa na
terenie hotelu za Pani/Pana zgodą i wiedzą;
- b) na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO, w celu realizacji prawnie uzasadnionych
interesów realizowanych przez Administratora, w tym ustalenia, obrony i dochodzenia
roszczeń;
- Administrator przetwarza następujące kategorie danych osobowych: imię, nazwisko, numer
PESEL lub numer paszportu (jeśli Administrator otrzymał dokumenty je zawierające od gościa
hotelowego przebywającego z małoletnim dzieckiem), adres korespondencyjny, numer
telefonu, adres e-mail.
- 5. Posiada Pani/Pan prawo do realizacji poniższych praw na zasadach wskazanych w art. 15-
22 RODO – pełna polityka prywatności dostępna na stronie www.hotel-murowanica.pl